Nieuwjaar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sven Guijt - WaarBenJij.nu Nieuwjaar - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sven Guijt - WaarBenJij.nu

Nieuwjaar

Door: Sven Guijt

Blijf op de hoogte en volg Sven

05 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi Allemaal!

Om te beginnen wil ik iedereen alvast een heel gelukkig 2013 toewensen!

Na kerst ben ik op een rondreis geweest genaamd de Garden Route tour, een 4-daagse tour die langs de Oosterse Kaap gaat en je wat meer laat zien van het echte Zuid-Afrika. Ik hoorde een hele hoop goede dingen over deze tour en je kon ook bungeejumpen van de hoogste bungeejump ter wereld: de Bloukrans bridge van 216 meter hoog! De keuze voor de Garden Route tour was dus al snel gemaakt!

Ik heb heel veel gezien en gedaan op deze tour. De eerste dag zijn we op safari geweest en hebben we onder andere de big five gezien. Heel indrukwekkend! Die avond overnachtten we in een backpackers hostel nabij een schitterend strand waar we genoten hebben van een mooie zonsondergang. De volgende dag hebben we een hele mooie kanotocht gemaakt over een rivier die recht door de wildernis ging. We zagen hier de mooiste bomen en planten en je had er ook een hele rijke verzameling van vogels en vissen. Daarna hebben we ook nog een wandeltocht gemaakt door het nabije Tsitsikamma Forest, een ontzettend mooi woud dat me sterk deed denken aan de films van Tarzan. Het zag er allemaal heel idyllisch uit met de hoge, brede bomen en de hangende takken. Schitterend om te zien! Na onze wandeltocht daar gingen we naar Knysna, een havenstadje in het midden van een enorm moeras. De dag dat we hierheen gingen was het springtij en stond bijna het hele moeras onder water. Dat was heel indrukwekkend om te zien. Het moeras was namelijk verbonden met de zee door een smalle kloof in de bergketen rondom het moeras. De stromingen van eb en vloed waren hier ook heel mooi waar te nemen. Op de derde dag begonnen we met de bungeejump voor de mensen die dat wilden. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten. Ik had nog nooit eerder gebungeejumped. Ik heb verder niet zoveel last van hoogtevrees, maar 216 meter is toch wel echt hoog! Toen we aankwamen kregen we meteen onze harnassen en werden we naar de uitkijkplaats geleid waarvandaan iedereen de sprongen kan volgen. Het was de bedoeling dat we van een platform net onder het wegdek van de brug zouden springen. De brug liep over een ravijn met een rivier erin. De uitkijkplaats was geplaatst op vast land aan het uiteinde van de brug waardoor je vanaf de zijkant naar de sprongen keek. Vanuit de uitkijkplaats moesten we toen naar het platform in het midden van de brug lopen over een smalle doorzichtige gang. Uiteindelijk kwamen we uit op het platform waar mensen aan de lopende band een voor een in het diepe sprongen. De sfeer was er echt heel goed. Er draaide hele chille muziek, de gasten daar waren erg aardig en door het adembenemende uitzicht was het er ook vrij rustgevend. Na een half uur wachten was ik dan aan de beurt. Er werden vooraf wat foto's gemaakt en terwijl ik sprong zou ik ook gefilmd worden. Ik liep naar de rand met mijn benen vastgemaakt en daar ging ik. Echt een adrenaline-rush! Ik sprong volledig in het diepe en de vrije val duurde zo'n 7 seconden. Echt een ontzettend gave ervaring! Daarna hebben we nog karakteristieke plaatsen bezocht zoals George en Mossel Bay. De laatste dag zijn we eerst naar de struisvogel boerderij geweest. Daar zijn we wat meer te weten gekomen over struisvogels, hebben we ze gevoederd en ik mocht er zelfs ook op eentje rijden! Er werd dan een zak over zijn hoofd gedaan zodat ik er rustig op kon gaan zitten en zodra zijn zak van zijn hoofd ging begon de pret. Na de struisvogels gingen we door naar de Cango Caves. Hier hebben we een rondleiding gehad door de grotten en hebben we hele mooie gangen en ruimtes bewandeld. We hebben ook nog een adventure tour gedaan door de grotten, waarbij we ons echt door de kleinste openingen hebben moeten worstelen en door hele smalle tunnels hebben moeten kruipen.
Na de Cango Caves was het tijd om weer terug naar Kaapstad te gaan. We reden hierbij over Route 62, een hele mooie toeristische route dwars door het Afrikaanse Landschap. We begonnen te rijden vanuit het oosten waar het regenseizoen was en alles groen was maar zodra we dichter bij Kaapstad kwamen werd alles droger. Binnen nog geen 100 kilometer zag het landschap er al heel anders uit. Echt heel apart. Na de mooie rit kwamen we alweer aan in Kaapstad en zat de Garden Route tour erop. Ik heb veel mooie dingen gezien en ik ben veel nieuwe ervaringen rijker.

Op maandag ga ik weer aan het vakantiewerk voor de kinderen beginnen. Dit zal nog zo'n twee weken duren totdat ze weer naar school moeten. Vanaf dan zal ik weer volop rekenles en surfles gaan geven. Ik zal nu nog zo'n 4 weken hier actief zijn voordat ik weer naar Nederland kom. Ik heb het hier nog steeds ontzettend naar mijn zin en deze vier weken gaan zeker nog heel leuk worden!

  • 06 Januari 2013 - 13:56

    Jos En Jose:

    Hoi Sven. Op de allereerste plaats ook voor jou een heel bijzonder 2013, maar zo te lezen in je reisverslag ben je daar met volle teugen mee bezig.Het is mooi om te lezen wat je in 4 dagen tijd zoal mee kunt maken. Een echt avontuur.We zijn benieuwd naar je foto's en naar het filmpje van het bungee jumpen.Wat een lef als je die sprong durft te nemen.Wij doen het jou in ieder geval niet na.Nog succes met het les geven.Aan je enthousiasme zal het zeker niet liggen.Heel veel plezier nog en tot mails.
    Groetjes Jos en Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Ik ben Sven, ik ben 17 jaar en ik kom uit Moergestel. Ik zit onder hockey en ik heb ook nog vele hobbies zoals windsurfen, reizen, hardlopen en lezen.

Actief sinds 20 Nov. 2012
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 3879

Voorgaande reizen:

17 November 2012 - 06 Februari 2013

Kaapstad

Landen bezocht: